Rövid cégbemutatás
A Wotan Solutions Kft. 2007-ben alakult épületgépészeti szervizként, azzal a céllal, hogy európai színvonalú, igényes és megbízható szolgáltatást nyújtson ügyfelei számára. Épületgépészeti gyorsszolgálatként víz- gáz- és fűtésszerelőik elsősorban a vészelhárítási, illetve sürgős, vagy halaszthatatlan javítási munkákat látják el, legtöbbször aznapi kiszállással.
Épületgépészeti szervízként a következő kategóriákat lehet és kell is elkülöníteni:
- Épületüzemeltetés, vészelhárítítás, vízvezetékszerelés, vízkészülékszerelés
- Gázkészülékszerelés (10 világmárkának a hivatalos márkaszervize) és új rendszerek üzembe helyezése
- Légtechnika illetve klímatechnika üzemeltetés és telepítés, legújabb hőszivattyús technológiák szervizelése és üzembe helyezése, hibrid rendszerek telepítése és üzemeltetése (gázkészülékek és hőszivattyúk is egyben)
Az évek alatt a cég eredeti méretének sokszorosára nőtt. Mára 17 szervizautóval, 25 alkalmazottal állnak megrendelőik rendelkezésére. Műholdas követéssel ellátott autóikat mára éjjel-nappal hívható diszpécserszolgálat irányítja, saját fejlesztésű számítógépes rendszerükkel, hogy a legrövidebb idő alatt kiérkezve a leghatékonyabban szolgálhassák ki ügyfeleik igényeit. Minden munkáról digitális anyag készül, így a visszatérő ügyfeleiknél már pontosan tudják, hogy korábban milyen javításokat végeztek.
Büszkék az idáig megtett útra. Szerelőik magasan képzett szakemberek, akik munkájukra éppoly igényesek, mint a tulajdonosok maguk, és örömmel nevezik őket kollégáiknak.
Otthonunk legtöbbünk legértékesebb vagyontárgya, ahová nem szívesen engedünk be idegeneket. A Wotan Solutions szerelői megbízható szakemberek, akiket magunk is bármikor szívesen látunk otthonainkban.
Az interjút Kovács Tamással készítettük, aki a Wotan Solutions Kft. ügyvezetője és társtulajdonosa. Testvérével ketten vezetik a céget, ahol Tamás az operatív vezetésért felelős, Dávid pedig, mint főmérnök irányítja a vállalatot.
Köszönjük szépen az interjút, melyet alább olvashatnak.
A cégépítés hozzátok köthető vagy generációs váltás volt?
A céget 15 évvel ezelőtt alapítottuk a mérnök testvéremmel ketten, és azóta is ketten vezetjük.
Honnan jött ez a terület? És a tudás?
Egy korábbi rossz tapasztalat kapcsán gondoltuk úgy a testvéremmel, hogy lehetne ezt jobban, jól is csinálni! Kitanultuk a szakmát és az összes iskolát, papírt megszereztük, ami ehhez a területhez kell. A testvérem a mérnök aki szakmailag vezeti a céget, Én pedig az ügyvezetésért vagyok a felelős, de természetesen nekem is megvan az összes szakmai végzettségem.
Elég sok és nagynevű ügyfeletek van. Felsorolok néhányat: Zeneakadémia, Decathlon, Nordsee, Opera, Müpa, TEK, OMSZ. Büszkék vagytok ezekre az eredményekre?
Büszkék vagyunk, igen.
Évente 8-10ezer ügyfelünk van, a fenti listát egyébként évek óta nem frissítettük.
Van olyan partner akinél folyamatos karbantartás zajlik vagy inkább változó ügyfélkörrel dolgoztok?
Vannak olyan önkormányzatok, cégek és magánházak is ahol folyamatosan, évek óta jelen vagyunk és segítjük Őket, kezeljük több ingatlanukat.
Fontos megjegyezni, nekünk az a koncepciónk, hogy ahol mi átadunk egy új rendszert, egy gázkazáncsere vagy hőszivattyú csere után, azt mi élethosszig végigkisérjük és szervizeljük. Tehát nem csak magát a cserét és a beüzemelést végezzük el, hanem márkaszervizként a javítást és a szolgáltatást is adjuk hozzá. Ez azt jelenti, hogy a mostani új rendszereknél már távfelügyeleti szolgáltatást is biztosítunk, ezért mi távolról látjuk az általunk telepített rendszereket és gyakorlatilag nagyon sok beavatkozást tudunk irodából elvégezni (pl.: beállítás módosítás, hibakeresés).
Cégek vagy magánemberek veszik inkább igénybe a szolgáltatásaitokat?
Hozzávetőlegesen az ügyfélkörünkben 60% B2B és 40% B2C a megoszlás.
Milyennek mondható a piac? Kik a piac vezetői? Magyarok, multik?
A piac rendkívül szegregált! Az épületgépészeti szervizelés területén 90%-ban 1-3 fős mikrovállalkozások vannak jelen.
Az első 5-8 cégben mi benne vagyunk (Budapest és Pest megye körzetekben), akik épületgépészeti szervizeléssel foglalkoznak.
Multik nincsenek, magyar cégek a versenytársak akik hasonló méretűek, mint mi is vagyunk.
Egyrészről jó helyzetben vagyunk, másrészről pedig nehéz, mert a 90%-ban jelenlévő mikrovállalkozásokat szokták meg az emberek. Nehéz tudatosítani, hogy miért érdemes egy nagyobb céggel együtt dolgozni.
Milyen kihívásokkal találkoztatok ezen a piacon?
A legnagyobb kihívás, hogy meg kell felelni a vásárlói igényeknek és maguknak a gyártóknak is.
Továbbá a mikrovállalkozásokkal nagyon nehéz versenyezni. Az emberekben ez a terület még úgy él, hogy a helyben lévő szakember, egyszemélyben sokkal olcsóbb és gyorsabb, mint egy cég. Egyik sem igaz és hosszú távon céggel szerződni lenne a jó befektetés.
Saját vállalatirányítási rendszert fejlesztettetek, ami közös metszet. Mi is. Miért a saját fejlesztés? Nem volt olyan rendszer, ami megfelelt?
Mi egy “field service management software”-t használunk, ami a mozgó munkavégzést is tudja koordinálni. Látjuk melyik szervizautónk merrefelé megy és ott milyen munkát végez. A cégnek majdnem az összes folyamata ezen keresztül megy. A bejövő telefonhívástól kezdve az egyes munkalapok készítéséig, a szerelők munkairánytásáig mindent tud a rendszerünk.
Termékszinten nem volt megfelelő szoftver, a helyhezkötött munkavégzést nem tudják lekezelni. Nemzetközi szinten is elég kevés ilyen megoldás létezik.
Mitől vagytok ti mások, mint a konkurencia?
Mi professzinálisan állunk ehhez a területhez, szakmailag nem kötünk kompromisszumot, a munkánk minőségére nagyon odafigyelünk! Az ügyfeleink részére egy tervezhető szervizelési tevékenységet tudunk adni. Teljes mértékben végigkisérjük az eszközeink életútját az ügyfeleinkkel karöltve, segítve Őket. A szervizelést egyébként gyártói leírás szerint végezzük és ennek a leírásnak a nagyon alapos véghezvitele vezet a szervizelési folyamatunk végéhez.
Mik a tervek a jövőben?
Mindenképp a cégbővítés, a növekedés áll a központban! Azt a fajta hozzáállást és magas szolgáltatási minőséget, amit mi igyekszünk képviselni, szeretnénk minél több emberhez eljuttatni. Edukáció formájában az embereknek szeretnénk megmutatni, hogy hosszútávon egy rendszer felelős üzemeltetése jóval költséghatékonyabb, mint az eseti javítgatások.
Hogyan kerültetek kapcsolatba a FlottaMan Zrt-vel?
A tulajdonosi körrel régi kapcsolatban állunk, nagyjából eddig több, mint 40 autó választásában segítettek nekem/nekünk az elmúlt 25 évben. Mikor megalapítottuk a céget 3-5 autóval jártunk, de ezek az autók idősebbek voltak és munka után kellett szervizelni, hogy mindig működő képesek legyenek. Idővel aztán rájöttünk, hogy hatékonyabban tudunk úgy dolgozni, hogy ha az átlagéletkor alacsonyabb az autóknál és inkább bérleti díjban fizetünk, de az üzembiztonságot megkapjuk cserébe. Ezekkel az autókkal éjjel-nappal lehet járni, biztonságosan, megbízhatóan. Nálunk egy autó átlagos futásteljesítménye 50.000 km/év és alapvetően városban közlekednek, tehát nagyon fontos, hogy ne álljon meg az autó mert az komoly bevétel kiesést jelenthet.
Milyen tapasztalatotok van az együttműködésről?
Jó az együttműködés a FlottaMannal! Flexibilisen és ügyfélközpontú módon álltak hozzánk mindig. Ha például hirtelen több autóra volt szükségünk, kapacitásbővítés miatt, tudtak segíteni, ha pedig utána jeleztük, hogy nincs szükségünk egy-egy autóra akkor is rugalmasan kezelték. Ami kiemelkedően fontos és nagyon szimpatikus volt, hogy amikor jótállási problémáink voltak, képviseltek minket a gyártóknál.
Miért döntöttetek a flottakezelés mellett, milyen konstrukcióban voltak az autóitok korábban?
Erről korábban meséltem. Nem érte meg magunknak üzemelni az autókat, nekünk biztonságos és mindig működőképes gépjárművek kellenek és optimálisabb flottakezelőre bízni ezt a területet.
Önerő nélkül béreltetek, miért így?
A cég stabilan hozza a számokat hónapról-hónapra így belefér a picit magasabb bérleti díj. Az önerő mértékét a cég fejlesztésére fordítjuk minden esetben. Abban az esetben, ha nem lenne mit fejleszteni, de fontos lenne az alacsonyabb bérleti díj, úgy befizetnénk a 20-30% kezdő bérleti díjat és olcsóbb havi díjjal hoznánk el autókat.
Mennyire rugalmas ez a konstrukció (flottakezelés) nektek?
Erről volt szó korábban. Nekünk a FlottaMan és a flottakezelés is nagyon rugalmas és megbízható.
Használt autót is szoktatok bérelni? (a használt autóknál nem adunk teljeskörű szolgáltatást és mindig elmondjuk, hogy a kockázat a bérlőé)
Volt már olyan, hogy béreltünk használt autót is és ennek az összes kockázatát vállalva, de alapvetően az új autókat szeretjük mert ott nulláról indul az autó élete.
Köszönjük az épp most 10 éves együttműködést, és az eddigi több mint 25 autót, amit tőlünk tartós béreltek/béreltetek!
Olvasd át a többi írásunk is ezen a linken.
Amennyiben tetszett a cikk, nyomj egy like-ot és oszd meg a Facebookon és/vagy a LinkedIn-en. Köszi.
Óvatosan az utakon!