A teljes történet elérhető itt.
…
Mindenkinek más és más az igénye, ha a gépjárműről van szó.
Szeretünk birtokolni olyan dolgokat is melyek, veszteségesek, és elhitetjük magunkkal, hogy az bizony érték.
Félig meddig igazunk is van mert, ha megszorulunk, egy már kifizetett autót értékesíteni tudunk.
Azonban az autóban csak áll a pénzünk. Ehelyett, azt a pénzt befektethetjük biztonságosan, pár százalékos hozammal, de hozammal! A cégünkben is hagyhatjuk, de bármi, ami befektetés és nem túl rizikós, az hozamot fog generálni, az autó pedig csak viszi a pénzt (amortizáció, szerviz stb.).
Nekem nem célom senkit meggyőzni! Én is vásároltam lízingre autót, majd lízing nélkül, ezek után balesetem volt, mikor is a lízing folytatódott, de autóm nem volt.
Nyilván az egyik legrosszabb esetet hozom fel, de vannak még élethelyzetek, amikor is a birtoklás nem kedvező, és érdemes elgondolkodni a bérlésen, amiből könnyebben tudunk szabadulni.
Mi az operatív lízing?
- Az operatív lízing tartós bérletet jelent. Tehát nem más, mint egy eszköz határozott idejű bérbeadása. Tartósan bérelhetünk/lízingelhetünk autót, lakást, komolyabb nyomtatót és akár egész épületet is a cégünk számára.
Az operatív lízing jellemzői
- Egyéni vállalkozások és cégek számára alkalmas.
- Mérlegen kívüli finanszírozást tesz lehetővé, az eszközök ilyenkor nem hosszú lejáratú kötelezettségként jellenek meg, ami javítja a mérlegmutatót és így a vállalkozás hitelkeretét nem terheli le.
- A bérleti díj költségként elszámolható és az ÁFA-tartalma visszaigényelhető (magán- céges használat arányában).
- A flottakezelő cégek a nagyobb rendelési mennyiségből kifolyólag jobb áron jutnak hozzá az autókhoz egyes márkáknál. Ezt a kedvezményt alkalmazhatják az ügyfél számára.
- A tulajdonos végig a lízingcég. A bérlés lejártával a gépjármű bérlője visszaadja a járművet és már ülhet is a következő új autóba.
- A bérlő szolgáltatáscsomagot is tud kérni, melynek egy nagyobb flottánál, de sokak számára egy autónál is előnye van.
- A vállalkozás havonta csupán egy számlát kap. A számla nettó összege költségként elszámolható. Az ÁFA pedig a céges használat arányában levonható. A vállalkozás dönthet úgy, hogy nem mutatja ki a céges használatot (nem kell útnyilvántartást vezetnie), ebben az esetben az ÁFA 50% levonására jogosult.
- A jármű maradványértékére eső ÁFA-t a már használt autó leendő vevője fizeti meg.
- Akár induló befizetés nélkül is autóhoz lehet jutni.
A flottakezelő egy fix bérleti díjért cserébe segíti ügyfeleit az alábbiakban: beszerzés, karbantartás, biztosítás, baleset esetén kárrendezés, csereautó, szerviz, gumicsere, 7/24 assistance, sofőrszolgálat stb.
Előnyként szól a tartós autóbérlés mellett, hogy havi kiszámítható díj ellenében van egy vagy több autónk, és így azt az összeget melyet a megvásárlására költöttünk volna, fel tudjuk használni a cég fejlesztésére vagy az üzleti tevékenység finanszírozására. Csak a bérlő cég megbízhatóságán, azaz a pénzügyi számai mértékétől függ, hogy az autó kezdő bérleti díj nélkül elhozható-e.
Melyik vállalkozás ne szeretne egy új autót 0 ft befizetéssel elhozni?
Mindenkinek más számít, de az én szememben hatalmas előnyt jelent, hogy csak vezetnem kell az autót. Nem kell foglalkozzak a tankoláson kívül semmivel. Szólnak, ha eljött a szerviz, el is viszik, ha kérem. Ugyan ez igaz a gumicserénél is. Azért ha belegondolunk, ezek a dolgok mennyi időt elvesznek, és mennyi stresszt okoznak az amúgy is kevés időnkből, hát bőven megéri. Ha a cég vezetője vagy, lehet szeretsz ellógni 1-2 órát, de azt sem a szervizben szeretnéd eltölteni (ki kell zökkeni a mókuskerékből). Ha pedig a munkavállalód szolgálati járművéről van szó, akkor jobban szeretnéd, ha statisztikákat gyártana ahelyett, hogy ilyet vagy hasonlót hallanál: 3 órája várok és még mindig az olajcsere zajlik Főnök.
Ki hallotta már a szerviz alkalmával, hogy a fékbetétek elkoptak, esetleg kuplungot kell cserélni az autón, vagy egy extrább mondatot, hogy meg kell húzni a dűznit. Bízzuk inkább szakemberre. Én nem értek az autókhoz ilyen szinten és őszintén nem is érdekel, de aki ért is hozzá és elvitte szervizbe, mert nem akarja otthon maga megcsinálni, Ő sem mehet hátra megnézni, hogy igazat mondanak-e és tényleg cserélni kell-e vagy sem.
Ami miatt ez inkább fontos hogy, ha ezt nem mi intézzük hanem a flottakezelőnk, máris nincs probléma és nem kell plusz dolgokkal foglalkozni és nincs felesleges költség. Magánszemélyként ezek a dolgok talán fel sem tűnnek.
Még egy fontos dolog.
Nem tudom ki hogy van vele, de én sokszor éreztem úgy a szerviz alkalmával, hogy a munkafelvevő tesz nekem szívességet! Kellemetlenül éreztem magam, mert rákérdeztem, hogy meg lehetne-e nézni még ezt meg azt az autó szervizére kapott időmben. Nem vártam el, hogy megcsinálják csak nézzenek rá. Nem a szomszéd haverhoz a sufniba vittem, -ami valljuk be hozzáértőbb/becsületesebb is lehet – hanem márkaszervizbe. Na most az autóguruk mondhatják, minek vittem oda. Jogos, de én nem szeretnék napokat várni az autóra. Mindenkinek más és más az érve, a szempontjai és ez így van rendjén. Így megél mindenki. Mindenki döntse el, mi a fontos a számára.
Mi történik a tartós bérelt autóval baleset esetén?
- Ha saját hibás a kár, akkor a casco nyújt fedezetet.
- Ha idegen hibás a kár, akkor az okozó biztosítója téríti a kárt.
Casco esetén az önrész mértéke általában 10%, de minimum 50.000 Ft. Vagyis egy 500.000 Ft alatti kárnál 50.000 Ft önrészt számláz a lízingbeadó. Ha e feletti a kár összege – ami sok esetben elég valószínű – akkor 10% az önrész. Tehát egy 2.345.000 Ft kárösszegnél 234.500 Ft megy számlán a bérlőnek.
Idegen hibás kárnál elvileg, ha igazolni tudod, hogy a munkavégzésedhez kell az autó, valamennyit térítenek a csereautó költségéből, de nagy az ellenállás. Fontos, hogy a javítás idejére is fizetni kell a bérleti díjat (hiszen a Bérbeadó költségei ezalatt sem változnak).
Ha elhúzódik a javítás, egy-egy flottakezelő méltányosságból kedvező díjon adja a csereautót. Ha jó a kapcsolat az ügyféllel, akkor akár ingyen is. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos a megfelelő partnert kiválasztani. Senki ne mondja nekem, hogy egy multi majd rugalmas lesz ezen a téren. Persze, ha 500 autót bérelsz náluk, azok lesznek, de erről bőven lehetne írni, hogy aki sok pénzt hagy ott valakinél arra jobban oda figyelnek, aki pedig kevesebbet, arra kevésbé. Nem értek egyet ezzel a hozzáállással.
A törés következtében a bérleti díj nem emelkedik!
Sőt, elvileg a maradványérték sem csökken! Ennek oka, hogy márkaszervizben javíttatják az autót, így szakszerű a javítás (elvileg).
Ha komoly a kár akkor vagy totálkárról beszélünk, vagy gazdasági totálkárról.
- Totálkár: műszakilag az autó nem „feltámasztható”. Alváz, vagy valamelyik teherviselő elem nagyfokú sérülése esetén, vagy tető megrogyása esetén áll fenn.
- Gazdasági totálkár: az autó műszakilag javítható lenne, de a kár összege meghaladja az autó értékének 70-80%-át. Tehát egy 5 millióra értékelt autónál 3,5 – 4 milliós kárnál már nem javasolja a biztosító a helyreállítást.
Fenti esetekben a roncsot értékesíti a lízingbeadó, a szerződés megszűnik.
A roncs értékesítésének dátumáig fennáll a szerződés, a bérlőnek fizetnie kell!
Személyes tapasztalat, mert végigjátszottam ezt a folyamatot, csak saját autóval. Az egész procedúra kb. 1 hónap alatt ért véget, a roncs értékének felmérésétől kezdve az eladásig. Sokan keresik a roncsokat. Ráadásul egész jó áron vették meg. Vevőt is kaptam, tehát nem nekem kellett keresnem.
Ha van a bérlőnek GAP vagy más kiegészítő biztosítása, akkor nem éri őt kár. Ez a termék fedezi az esetleges többlet költségeket is. Téríti az önrészt, vagy a bank felé fennálló esetleges tőketartozás különbségét.
Köszönöm, hogy elolvastad, bízom benne, hogy tudtam segíteni.
Amennyiben tetszett a cikk, nyomj egy like-ot és oszd meg a Facebookon és/vagy a LinkedIn-en. Hátha segítség lehet másnak is. Köszi.
Leírhatod az érveid/ellenérveid, a pozitív/negatív élményeid, ötleteid a saját autó, “hitel” – lízing, tartós vagy napi autó bérléssel kapcsolatban a FlottaMan Zrt. Facebook oldalán és/vagy LinkedIn oldalán.
Óvatosan az utakon!
Töltsd le alább a tartós autóbérletet ajánló cégek összehasonlítását. Biztosan megkönnyíti a választást.