Előzmény
A lízingelt autóm szervizbe került hosszabb időre, én pedig napi szinten használtam munkába járáshoz. A történet onnan indult, hogy balesetet szenvedtem. A szervizben jelezték, hogy a javítás és ügyintézés két-három hónapot fog igénybe venni.
Ekkor kezdtem el foglalkozni a témával, hogy akkor mégis milyen lehetőségeim vannak.
Béreljek autót erre az időszakra? Viszonylag drága lenne pár napra is, ráadásul nekem egy-két hónapra kellene – így akkor ez egy vagyon lesz.
Jobban belegondolva, végül is nem is kell minden napra. A munkába járáshoz bár kell, de az 2*30 perc oda és vissza. Hétvégéken azonban egész napra szükséges az autó.
Egy ideiglenes, de nagyon jó megoldást találtam erre az időszakra. Ez volt a car sharing. Aztán egyszer csak…
Az autómról egy hónap után kiderült, hogy sosem fog elkészülni. Gazdasági totálkár, eladható a roncs.
Kezdhettem elölről a gondolkodást és keresést: ebben az új helyzetben vajon mik a lehetőségek?
Miután körbejártam az összes létező opciót, letettem a voksom az egyik megoldás mellett. Rent-a-car két hónapra, amíg eladom a roncsot.
A két hónap letelte és a roncs eladása után jött az igazán komoly matek! Most hogyan tovább?
Magyarországon van lehetőségünk bőven, ha autót szeretnénk használni!
Mennyibe kerül? Milyen autó? A bérlet ideje alatt végig fix költséggel számolhatok, vagy van esetleg rejtett költség, amivel a bérleti idő végén kell szembenéznem? Milyen kritériumok vannak a különböző bérlések kapcsán? Kell kaució vagy bankkártyán zárolás lesz?
A helyzetem nem egyedi, talán másnak is vannak hasonló kérdései.
Nézzük, én mire jutottam.
Kellett egy autó két hónapra első körben.
Leírtam a helyzetem és bekértem az ajánlatokat.
Hát kaptam mindent és semmit!
Az egyik flottakezelő cég, a FlottaMan Zrt. is az ajánlattevők között volt és elkezdtünk egyeztetni, tárgyalni.
Nagyon meglepődtem a pozitív és profi hozzáállásukon. Egyetlen másik flottakezelőnél sem éreztem a segítő szándékot, DE még csak azt sem, hogy akarnák, hogy ügyfél legyek!
Mondanom sem kell, hogy kivel szerződtem le.
Én még ilyen egy korrekt céggel nem találkoztam! Nem véletlen csináltam egy tanulmányt és írtam ennyit – szerettem volna visszaadni nekik valamit. Nem az volt számomra fontos, hogy szerezzek egy autót, ezt megtehettem volna bárkitől!
Ami számított, hogy tudjak egyeztetni valakivel és el tudjam mondani a helyzetem. Rugalmasságot és tanácsot kértem tőlük, mert nem tudtam mennyi időre lenne szükségem autóra.
-Én voltam a hosszú távra tervező 30-50 autóval megbízott beszerzési vezető vagy cégvezető?
-Persze, hogy nem!
-Tudták ezt?
-Tudták!
Mégis éreztem a korrekt hozzáállást!
Mialatt beszéltünk, én megértettem az anyagi, kényelmi hasznát a tartós bérletnek, ezért úgy döntöttem, hogy kipróbálom. Ez volt a két hónap rent a car szolgáltatás, majd visszaadtam az autót és kértem egy másikat, de már 3 évre! Köszönöm még egyszer!
Ennek kapcsán jött az ötlet, hogy egyrészt sokan nincsenek tisztában a lehetőségekkel autóbérlés tekintetében, másrészt a sok opció miatt a választás igencsak nehézkes lehet.
Ekkor döntöttem el, hogy megírom és elküldöm a történetemet nekik – hátha másnak is hasznos lesz. Egyébként jeleztem nekik, hogy turbózzák fel kicsit és irányítsák magukhoz az olvasókat.
Na de…
Van, akinek hétvégente van szüksége autóra, van, akinek heti 3-4 napra, van, akinek csak munkába járáshoz kellene de vannak akik egyáltalán nem tudnak autó nélkül létezni (én is közéjük tartozom).
A lehetséges összes bérlési formát leírom és összeszedem a számokat táblázatba is, így el lehet dönteni melyik lenne az optimális, adott helyzetben. Ez sokszor időigényes folyamat, de megéri. Remélem, tudok benne segíteni.
Amennyiben megvan a megfelelőnek vélt konstrukció már ülhettek is autóba.
Flottakezelők és a flottakezelés Magyarországon!
Magyarországon, ha alaposabban körbe nézünk, számtalan flottakezelő cég ajánlatával találkozunk. Vannak multik, vannak nagyobb hazai vállalkozások, közepes cégek és csak néhány autót kezelő “cégecskék” is. Feltételezhetnénk, hogy mindegyik érti is, amit csinál.
De biztosan így is van?
A flottakezelés és az autó tartós bérlet mára már egészen jól működik.
A megoldás megbízható, kiszámítható, ehhez azonban számtalan pontot kell körbejárni. Amikor elkezdtem a mobilitásomra keresni a megoldást, feltűnt, hogy minimális különbségek vannak az árazásban, de hatalmas a szolgáltatásban és hozzáállásban.
Nem voltam rest kérdezni arról, amiről nem tudtam mit jelent.
A kiajánlott havidíjak egyszerűen nem lehetnek a futamidő végéig azonosak. Minden esetre vannak olyan flottakezelők, akik nem sajnálják az időt az ügyfélre, és megfelelően tájékoztatnak minden apróságról és megoldási lehetőségről. Így aztán a teljes futamidő alatt nyugodtak lehetünk.
Hogyan válasszunk megfelelő partnert?
Teszteljük Őket kis mennyiséggel!
Egy autó vagy ötven? Jobb az egy és akkor kiderül, hogy a többség nem foglalkozik az egy-egy darabbal. Mielőtt a cégvezető az ötven autóra kérne ajánlatot, mindenképp érdemes szűrni a flottakezelőket. Ne felejtsd el: kérdezz vissza mindaddig, amíg nem érted, hogyan történik az elszámolás. Az a legjobb, ha tudsz beszélni valakivel és nem sürget, válaszol minden kérdésedre.
Aki kis mennyiségről kapja a megkeresést, nem feltétlen ugrik azonnal, hogy ajánlatot adjon. Leginkább mert nem éri meg vele foglalkozni. Lehet elküld valamit, lehet foglalkozik vele, de nem azonnal vagy nem lesz pontos az ajánlat. Pedig gondoljunk csak bele. Lehet próbavásárlást tart valaki, aki ha korrekten állunk hozzá, utána nagyobb rendelése is lesz. Az is lehet, hogy csak teszteli a folyamatot vagy a terméket. Az is lehet, hogy a hétvégén elmondja egy barátjának és Ő fog nagy mennyiségben ajánlatot kérni.
Miért olyan nehéz megfelelően hozzáállni az ügyfélhez? Mégsem elcsépelt szöveg, hogy az ügyfél az első? Kellene még mondani?
Nézzük meg mit tapasztaltam, amikor ezt a folyamatot végig játszottam 16 db, Magyar piacon működő, flottakezelésre szakosodott céggel.
Az összehasonlításban a következő szempontok szerint vizsgáltam a flottakezelőket:
- A cégek általános számai (árbevétel, létszám stb.)
- Ajánlatkérés (reakció idő, hozzáállás, megkeresésre válasz stb.)
- Ajánlati ár
Az ajánlatot a céges autók vezető márkájának, egy adott típusának, egy adott motorjára kértem, normál felszereltséggel.
Na vajon melyik autó lehet?
A motorhang.hu írt erről egy jó cikket.
Nekem speciel a nagyobb motor inkább kellene és eladásnál is számít. Az autopult.hu pedig erről az autóról ír.
Nagyon sok mindentől függhet, kit érdemes választanunk. Azt gondolom, hogy a táblázatban sok kérdésre választ kaphatunk, ami alapján könnyebben tudjuk meghozni a döntésünket. Több szempontot kell mérlegelni, majd döntést hozni. Elszámolásos, futamidő végén hogyan kalkulálják a díjat stb. A számok pedig magukért beszélnek.
Egy rövid statisztikát alább elkészítettem, az elemzés letölthető a cikk végén.
Érdekes eredmény lett, ami engem is meglepett.
Ha így szeretnél autóhoz jutni, nem lenne egyszerű eldönteni kivel szerződj.
Pedig cégként nagyon ebbe az irányba érdemes elmozdulni.
Tartós autóbérlés és rövidtávú autóbérlés!
Tartós autóbérlés
Minél többet tudtam meg az ajánlatkérések és utánajárás alatt, úgy szép lassan körvonalazódott.
Ha cég vagy, a céges autóhasználat az előnyösebb, mint magánszemélyként bérelni vagy venni. Magánszemélyként már adózott pénzből vásárolsz, nem tudod elszámolni a költségeket, nem tudod levonni az ÁFA-t stb. Lentebb leírom az előnyöket.
Mindenkinek más és más az igénye, ha a gépjárműről van szó.
Szeretünk birtokolni olyan dolgokat is melyek, veszteségesek, és elhitetjük magunkkal, hogy az bizony érték.
Félig meddig igazunk is van mert, ha megszorulunk, egy már kifizetett autót értékesíteni tudunk.
Azonban az autóban csak áll a pénzünk. Ehelyett, azt a pénzt befektethetjük biztonságosan, pár százalékos hozammal, de hozammal! A cégünkben is hagyhatjuk, de bármi, ami befektetés és nem túl rizikós, az hozamot fog generálni, az autó pedig csak viszi a pénzt (amortizáció, szerviz stb.).
Nekem nem célom senkit meggyőzni! Én is vásároltam lízingre autót, majd lízing nélkül, ezek után balesetem volt, mikor is a lízing folytatódott, de autóm nem volt.
Nyilván az egyik legrosszabb esetet hozom fel, de vannak még élethelyzetek, amikor is a birtoklás nem kedvező, és érdemes elgondolkodni a bérlésen, amiből könnyebben tudunk szabadulni.
Mi az operatív lízing?
- Az operatív lízing tartós bérletet jelent. Tehát nem más, mint egy eszköz határozott idejű bérbeadása. Tartósan bérelhetünk/lízingelhetünk autót, lakást, komolyabb nyomtatót és akár egész épületet is a cégünk számára.
Az operatív lízing jellemzői
- Egyéni vállalkozások és cégek számára alkalmas.
- Mérlegen kívüli finanszírozást tesz lehetővé, az eszközök ilyenkor nem hosszú lejáratú kötelezettségként jellenek meg, ami javítja a mérlegmutatót és így a vállalkozás hitelkeretét nem terheli le.
- A bérleti díj költségként elszámolható és az ÁFA-tartalma visszaigényelhető (magán- céges használat arányában).
- A flottakezelő cégek a nagyobb rendelési mennyiségből kifolyólag jobb áron jutnak hozzá az autókhoz egyes márkáknál. Ezt a kedvezményt alkalmazhatják az ügyfél számára.
- A tulajdonos végig a lízingcég. A bérlés lejártával a gépjármű bérlője visszaadja a járművet és már ülhet is a következő új autóba.
- A bérlő szolgáltatáscsomagot is tud kérni, melynek egy nagyobb flottánál, de sokak számára egy autónál is előnye van.
- A vállalkozás havonta csupán egy számlát kap. A számla nettó összege költségként elszámolható. Az ÁFA pedig a céges használat arányában levonható. A vállalkozás dönthet úgy, hogy nem mutatja ki a céges használatot (nem kell útnyilvántartást vezetnie), ebben az esetben az ÁFA 50% levonására jogosult.
- A jármű maradványértékére eső ÁFA-t a már használt autó leendő vevője fizeti meg.
- Akár induló befizetés nélkül is autóhoz lehet jutni.
A flottakezelő egy fix bérleti díjért cserébe segíti ügyfeleit az alábbiakban: beszerzés, karbantartás, biztosítás, baleset esetén kárrendezés, csereautó, szerviz, gumicsere, 7/24 assistance, sofőrszolgálat stb.
Előnyként szól a tartós autóbérlés mellett, hogy havi kiszámítható díj ellenében van egy vagy több autónk, és így azt az összeget melyet a megvásárlására költöttünk volna, fel tudjuk használni a cég fejlesztésére vagy az üzleti tevékenység finanszírozására. Csak a bérlő cég megbízhatóságán, azaz a pénzügyi számai mértékétől függ, hogy az autó kezdő bérleti díj nélkül elhozható-e.
Melyik vállalkozás ne szeretne egy új autót 0 ft befizetéssel elhozni?
Mindenkinek más számít, de az én szememben hatalmas előnyt jelent, hogy csak vezetnem kell az autót. Nem kell foglalkozzak a tankoláson kívül semmivel. Szólnak, ha eljött a szerviz, el is viszik, ha kérem. Ugyan ez igaz a gumicserénél is. Azért ha belegondolunk, ezek a dolgok mennyi időt elvesznek, és mennyi stresszt okoznak az amúgy is kevés időnkből, hát bőven megéri. Ha a cég vezetője vagy, lehet szeretsz ellógni 1-2 órát, de azt sem a szervizben szeretnéd eltölteni (ki kell zökkeni a mókuskerékből). Ha pedig a munkavállalód szolgálati járművéről van szó, akkor jobban szeretnéd, ha statisztikákat gyártana ahelyett, hogy ilyet vagy hasonlót hallanál: 3 órája várok és még mindig az olajcsere zajlik Főnök.
Ki hallotta már a szerviz alkalmával, hogy a fékbetétek elkoptak, esetleg kuplungot kell cserélni az autón, vagy egy extrább mondatot, hogy meg kell húzni a dűznit. Bízzuk inkább szakemberre. Én nem értek az autókhoz ilyen szinten és őszintén nem is érdekel, de aki ért is hozzá és elvitte szervizbe, mert nem akarja otthon maga megcsinálni, Ő sem mehet hátra megnézni, hogy igazat mondanak-e és tényleg cserélni kell-e vagy sem.
Ami miatt ez inkább fontos hogy, ha ezt nem mi intézzük hanem a flottakezelőnk, máris nincs probléma és nem kell plusz dolgokkal foglalkozni és nincs felesleges költség. Magánszemélyként ezek a dolgok talán fel sem tűnnek.
Még egy fontos dolog.
Nem tudom ki hogy van vele, de én sokszor éreztem úgy a szerviz alkalmával, hogy a munkafelvevő tesz nekem szívességet! Kellemetlenül éreztem magam, mert rákérdeztem, hogy meg lehetne-e nézni még ezt meg azt az autó szervizére kapott időmben. Nem vártam el, hogy megcsinálják csak nézzenek rá. Nem a szomszéd haverhoz a sufniba vittem, -ami valljuk be hozzáértőbb/becsületesebb is lehet – hanem márkaszervizbe. Na most az autóguruk mondhatják, minek vittem oda. Jogos, de én nem szeretnék napokat várni az autóra. Mindenkinek más és más az érve, a szempontjai és ez így van rendjén. Így megél mindenki. Mindenki döntse el, mi a fontos a számára.
Mi történik a tartós bérelt autóval baleset esetén?
- Ha saját hibás a kár, akkor a casco nyújt fedezetet.
- Ha idegen hibás a kár, akkor az okozó biztosítója téríti a kárt.
Casco esetén az önrész mértéke általában 10%, de minimum 50.000 Ft. Vagyis egy 500.000 Ft alatti kárnál 50.000 Ft önrészt számláz a lízingbeadó. Ha e feletti a kár összege – ami sok esetben elég valószínű – akkor 10% az önrész. Tehát egy 2.345.000 Ft kárösszegnél 234.500 Ft megy számlán a bérlőnek.
Idegen hibás kárnál elvileg, ha igazolni tudod, hogy a munkavégzésedhez kell az autó, valamennyit térítenek a csereautó költségéből, de nagy az ellenállás. Fontos, hogy a javítás idejére is fizetni kell a bérleti díjat (hiszen a Bérbeadó költségei ezalatt sem változnak).
Ha elhúzódik a javítás, egy-egy flottakezelő méltányosságból kedvező díjon adja a csereautót. Ha jó a kapcsolat az ügyféllel, akkor akár ingyen is. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos a megfelelő partnert kiválasztani. Senki ne mondja nekem, hogy egy multi majd rugalmas lesz ezen a téren. Persze, ha 500 autót bérelsz náluk, azok lesznek, de erről bőven lehetne írni, hogy aki sok pénzt hagy ott valakinél arra jobban oda figyelnek, aki pedig kevesebbet, arra kevésbé. Nem értek egyet ezzel a hozzáállással.
A törés következtében a bérleti díj nem emelkedik!
Sőt, elvileg a maradványérték sem csökken! Ennek oka, hogy márkaszervizben javíttatják az autót, így szakszerű a javítás (elvileg).
Ha komoly a kár akkor vagy totálkárról beszélünk, vagy gazdasági totálkárról.
- Totálkár: műszakilag az autó nem „feltámasztható”. Alváz, vagy valamelyik teherviselő elem nagyfokú sérülése esetén, vagy tető megrogyása esetén áll fenn.
- Gazdasági totálkár: az autó műszakilag javítható lenne, de a kár összege meghaladja az autó értékének 70-80%-át. Tehát egy 5 millióra értékelt autónál 3,5 – 4 milliós kárnál már nem javasolja a biztosító a helyreállítást.
Fenti esetekben a roncsot értékesíti a lízingbeadó, a szerződés megszűnik.
A roncs értékesítésének dátumáig fennáll a szerződés, a bérlőnek fizetnie kell!
Személyes tapasztalat, mert végigjátszottam ezt a folyamatot, csak saját autóval. Az egész procedúra kb. 1 hónap alatt ért véget, a roncs értékének felmérésétől kezdve az eladásig. Sokan keresik a roncsokat. Ráadásul egész jó áron vették meg. Vevőt is kaptam, tehát nem nekem kellett keresnem.
Ha van a bérlőnek GAP vagy más kiegészítő biztosítása, akkor nem éri őt kár. Ez a termék fedezi az esetleges többlet költségeket is. Téríti az önrészt, vagy a bank felé fennálló esetleges tőketartozás különbségét.
Na és, hogyan áll az ügyfélhez a FlottaMan?
Vagy nézd meg az aktuális ajánlataikat.
Közép és rövidtávú autóbérlés
Rent-a-car cégek és napi autó bérlés
A flottakezelő cégektől is lehet autót bérelni, ráadásul sokszor a piaci árnál olcsóbban! Érdemes körbenézni.
Mindenki jól ismeri a legnagyobb autóbérlős helyeket, ha egy-egy napra vagy hétre szeretne valaki autót bérelni, leginkább külföldön. A rent-a-car cégek valamivel drágábbak és több megkötés van, mint egy hazai, magyar autóbérlőnél. Cserébe megbízhatóak! Mondjuk van itt is bőven ellenpélda, de azt aláírhatjuk, hogy jobbak, mint a legtöbb magyar autóbérlő. Én legalábbis nyugodtabban adom a bankkártyám nekik, mint egy “autóbérlős telepnek”. Mind hasonló áron dolgozik, így leginkább saját preferenciáink alapján fogunk dönteni. Néhány árat összeszedtem, lásd később.
Vannak jópáran olyan cégek, akik adnak bérbe autót napokra, hetekre vagy hosszabb távra, de inkább a rövidebb távú bérlésre specializálódtak. Autótesztelés egy ilyen indok lehet, vásárlás vagy tartós bérlés előtt. Na most fontos leírni, hogy ezek az autóbérlős helyek olyanok, mint a használtautós kereskedések. Vannak jók és vannak kevésbé jók. Akik nem tartoznak a nagyok közé, azokkal érdemes találkozni-ismerkedni, mert vannak akik korrektek és vannak akik kevésbé azok. Az árak közel állnak egymáshoz és jellemzően kisebb cégek (100M éves árbevétel alatt) teszik ki a piac nagy részét.
Én például béreltem többször hétvégére a sport car rent nevű cégtől. Ráadásul majdnem 1 milliárdos éves árbevétellel engem meggyőzött az első alkalommal, így megkerestem Őket. Elégedett voltam és itt inkább az döntött, hogy a kaución kívül nem kell dombornyomott kártya, sok év vezetési tapasztalat stb., mint a legtöbb nagy rent-a-car cégnél. Ráadásul van prémium autó bérlésére is lehetőség, melyeket annyi pénzért, ilyen rugalmasan, máshol nem tudsz bérelni. Körbejártam a piacot, mikor először béreltem tőlük, és egy 30 milliós autót nem hogy nem adnak oda, de ha esetleg mégis, akkor a kaució nem fizethető ki, a napi összeg pedig irgalmatlanul magas. Ez is döntő volt mellettük, hogy nekik jó a készpénz és mikor visszaadod az autót Ők is visszaadják. Ne legyen 30+ napig zárolva több százezer forint. Mikor visszaadtam az autót, átnézték, de nem szórakoztak, akarják, hogy visszatérő ügyfél legyél! A teljesség igénye nélkül alább néhány ismert cég és az áraik. Minimum egy napos bérlés lehetséges.
Közösségi autóbérlés – Carsharing
A rövidtávú autóbérlés nagyon felpörgött az utóbbi évek közösségi autóinak megjelenésével. Ezeknél a szolgáltatóknál kezdetben perc alapon lehetett bérelni autót, de ahogy a célközönség növekedett mára, már óra, napi, hétvégi stb. megoldásaik is vannak.
A balesetem után, mikor autó nélkül maradtam, azonnal szükségem volt autóra.
Elkezdtem keresni.
Google – keresek – első oldal – mit látok? MOL Limo.
MOL Limo?
Hát ez meg mi?
Kattintok – bejön a weboldal és a következőt látom.
Hát én abban a pillanatban minden rossz dolgot elfelejtettem és felugrottam, hogy van autóm!
Az egész lényege az volt és most is az, hogy kb. 5 perc alatt tudsz regisztrálni, ellenőrzik a jogsid, bankkártyád stb. (1-2 nap) és rendben vagy, mehetsz felvenni egy autót.
Mindig volt a közelben pár percre autójuk! Az ügyfélszolgálat mindig felvette a telefont és készségesen segített. Fiatalos csapat, gyorsak és precízek.
Az évek alatt sokat bővültek mind a flottában, mind pedig a bérlési időben. Én nagyon elégedett vagyok velük és néha már csak azért belenézek a csoportba, hogy ki mit talál napi szinten a kocsikban vagy miről poénkodnak épp. Komolyan mondom, példát lehetne venni róluk, hogyan kell bánni az ügyfelekkel. Pedig gondoljunk csak bele. Egy olyan területen tevékenykednek, ahol napi szinten, egy autójukban is sokan megfordulnak, és 450 autójuk van jelenleg. Ennek ellenére, felveszik a telefont gyorsan, kedvesek és segítenek, ha problémád van. A szolgáltatás működik – azaz telefonról szépen gyorsan nyílik az autó, az autó várakoztatása gördülékeny stb. Mintha saját autód lenne arra az időszakra.
A facebook-csoportjuk ami nagyon aktív és tudsz kérni bármiben segítséget, amire vagy az ügyfélszolgálat vagy a csoporttagok regálnak, villámgyorsan! Itt éred el: MOL Limo-val csapatom!
Használom a SHARE NOW-t is. Náluk az tetszik, hogy egészen más autóik vannak (BMW, Mini). Sokszor volt olyan, hogy vágytam a prémium autóra, csak egy körre, Pesten, este. Tényleg mindig tiszta, még mindig új illatú flottájuk van. Átnéztem, éppen mihez volt hangulatom, foglaltam és mentem. Régebben volt bankkártyás zárolás, amit eltöröltek így sokkal szimpatikusabbak. Komoly verseny megy az ügyfelekért. Náluk pl. vannak napi akciós autók amik, Budapest peremterületein vannak vagy kevesebb az üzemanyag bennük. Továbbá más országokban is működik, így a már meglévő regisztrációval tudsz külföldön is vezetni egészen más autókat, és elhagyhatod a megszokott autóbérlési cégeket, papírozást stb. De nehogy koccanj, mert az mindenhol szívás.
A facebook csoportot itt éred el: SHARE NOW-val csapatom!
Na ne hagyjam ki a GreenGo-t se! Hozzájuk nem regisztráltam. Árban nagyjából ott vannak, ahol a többiek. Saját vélemény, hogy egy fokkal komplikáltabb a regisztrálás és “csak” elektromos autójuk van. Azaz városi közlekedésre tökéletes, de ha kicsit messzebb mennél, már nem.
Biztosan lesz mindig 500 méteren belül foglalható autó. Megfizethető és amikor kell egy kocsi, csak lefoglalod és kész (akár hétvégére is). Természetesen ez a megoldás nem fogja kielégíteni mindenki igényét, de van egy ilyen opció is. A hátránya, hogy csak Budapestre terjed ki a szolgáltatás. Azaz Pesten tudod felvenni és letenni, DE el tudsz menni vele bárhova és tudod parkoltatni addig. Ne felejtsük el, hogy a benzint itt nem kell fizetned, letét nincs, papírozás nincs. Azaz az árakhoz semmit nem kell hozzáadni! Kivéve, ha hosszabb útra mész, ez esetben tankolnod kell. Na majdnem kimaradt: pályamatrica. Ez fizetős.
Bővebben tudsz olvasni a közösségi autózásról az autopro.hu oldalán (számokkal).
Illetve vannak még aktuális cikkek ebben a témában, az alapjárat.hu oldalán.
A rövidtávú autóbérlés nem kifejezetten a közösségi autózást jelenti, bár egyre inkább ebbe az irányba megyünk, és valószínű ez is lesz a jövőben, mert gyorsabb, olcsóbb, felhasználóbarát, egyszerű, praktikus és mindenki számára elérhető (ha van jogsid).
Céges- vagy magán lízing, cégautóbérlet vagy autó vásárlás?
Autólízing vagy cégautóbérlet. Tudod mi a különbség?
Én nem tudtam!
Cserébe nem is érdekelt túlságosan, mikor az első legkisebb kategóriás új autóm vettem.
“Mindenki” felveszi a “hitelt”, aztán vesz egy autót nem?
Természetesen ez nem így van és nagyon sarkítok, de valljuk be, a többség ezt a módszert ismeri és követi.
Ha van céged, semmiképp sem javasolt a vásárlás! Magánszemélyként pedig talán csak akkor, ha 3-, maximum 4 millió forintig vennél, és már használt autót.
Mikor az első autómat vettem, mit is tudhattam volna arról, hogy milyen lehetőségeim vannak. Nem feltétlen a fejezet címben szereplő típusokra gondolok, hanem úgy amblokk (francia en bloc [am blok] eredetileg), ha szeretném, hogy legyen egy autóm (új vagy használt – mindegy).
Itt beszúrok egy autoDNA.hu cikket a műszerfal visszajelző lámpák jelentéseiről, szerintem nagyon hasznos.
Autólízing (Pénzügyi lízing)
Mit jelent a lízingelés?
- A finanszírozó veszi meg az autót és a lízingbe vevőnek adja használatba. Ez alapján a finanszírozó lesz a tulajdonos és a lízingbe vevő az üzembentartó.
- Továbbá egy előre meghatározott autóra lehet csak felvenni (a vételár 60%-80%-a), önerő szükséges a legtöbb esetben (20% – 50%) és casco is a legtöbb esetben kötelező.
- A lízingelt eszköz a mérlegben szerepel.
Mi az autólízing menete?
A márkakereskedő szerződésben áll egy vagy több lízingcéggel, így biztosan tud segíteni. Csak kérdezd meg tőle, hogy kikkel áll kapcsolatban, melyik-milyen. Utána is tudsz nézni a cégeknek aláírás előtt.
- Autó kiválasztás
- Lízing ajánlatkérés
- Bonitásvizsgálat
- Gépjárművizsgálat
- Hitelképesség-vizsgálat
- Pótbiztosíték kérés
- Szerződéskötés
- Biztosítások kötése
- Autó átvétel
A lízingpiacról (pl. ez elég friss: a Lízingszövetség üdvözli a plusz pénzt a villanyautókra) többet a flottamagazin.hu oldalán tudsz olvasni.
A nyílt- és zártvégű lízing közötti különbség
Nyíltvégű pénzügyi lízing
- Egyéni vállalkozások és cégek számára alkalmas, de akár magánszemélyek is igénybe vehetik!
- A lízingbevevőnek nincs vásárlási kötelezettsége, azonban vételi- és vevőkijelölési jog illeti meg.
- A jogszabályban meghatározott feltételekkel az ÁFA visszaigényelhető. Itt fontos megjegyezni az éppen aktuális állapotot, amely leegyszerűsítve a következő. 50% ÁFA levonás és nincs kérdés a magánhasználatra vonatkozólag vagy útnyilvántartás vezetés kell és arányosan lehet levonni az ÁFA-t (ami akár 100% is lehet).
- A bekerülési ár ÁFA tartalma nem része a kamatszámításnak. A futamidő alatt fizetendő összeg így kisebb, mint a hasonló futamidejű zártvégű lízing esetén.
- A lízingbevevő az értékcsökkenést el tudja számolni. A leggyakoribb a 60 havi nyíltvégű lízing, ami alatt optimálisan leírható a jármű értékcsökkenése. Továbbá maradványértékes konstrukcióval csökkenteni lehet a havi törlesztő részlet mértékét.
- A lízingdíj kamatrésze elköltségelhető.
- Új- és használt autóra is egyaránt igénybe vehető. Kizárólag abban az esetben vehető igénybe a nyíltvégű konstrukció, ha a megvenni kívánt gépjárművön teljes ÁFA van. Azaz nem lehet olyan autót választani amelyről, már visszaigényelték/levonták az ÁFA-t.
Zártvégű pénzügyi lízing
- Magánszemélyek számára is elérhető.
- A lízingbevevő tulajdonába a lízingszerződés végén kerül a jármű.
- A lízingügylet biztosítéka a lízingelt tárgy.
- ÁFA nem vonható le.
Céges autó tartós bérlet vagy autóvásárlás?
Egyszerű halandóként a vásárlás, a lízing és bérlet között vaciláltam.
A könyvelőm tanácsolta, hogy magánszemélyként, a cégből kivett pénzből (adózott) butaság vásárolni, mikor egyébként munkára használom.
Ok, ezt többé kevésbé tudtam.
Fizessem az adókat, benzint, matricát, stb. mikor úgyis cégként használom.
Rendben van, vásárlás kilőve.
Maradt a tartós bérlet és a lízing.
A lízingnél a zártvégű lízinget egyből kilőttem a korábban felsorolt jellemzői miatt.
Ezek után a nyíltvégű lízing és tartós bérlet fej fej mellett haladt.
A FlottaMan meggyőzött a gazdaságosságáról mindkét opciónak. Ezek után még mindig egyeztettünk és az árakat látva, hogy a kettő között nincs különbség, DE a kényelmi szolgáltatások miatt a tartós bérlet mellett döntöttem.
A FlottaMan Zrt. – Flottakezelő
A cégről nagyon röviden
A FlottaMan Zrt. flottakezeléssel foglalkozik. Szeretné megkímélni az autóra vágyókat a beszerzés, üzemeltetés és autóeladás okozta problémáinak hatásaitól! Hiszünk a bizalomban és az emberségben! Őszintén segítünk és szívesen beszélgetünk autókról. Tanácsot adunk amennyiben erre igény merül fel és az eladás után sem szakítjuk meg a kapcsolatot, ehelyett odafigyelünk partnereinkre.
A cégünk működését, folyamatait és szolgáltatásunk minőségét mindig a legmagasabb mércével szemléljük. Kollégáink hozzáértők és tapasztaltak.
Kezeljük céges autóját vagy flottáját. Azzal, hogy velünk kerül kapcsolatba egy hosszútávú, megbízható kapcsolatot tudhat magáénak!
Summary
Ne arra gondolj, hogy az autó nem a tiéd és csak bérled, gondolj arra, mennyivel kényelmesebb és problémamentes életed lehet. Nincs miért aggódni – szerviz, autó törés, lopás stb.
Ne a havidíjra figyelj és az “elveszett pénzre”, hanem az adó visszatérítésre, cash flow-ra és, hogy fejleszteni tudod a vállalkozásod. Különben, ha veszel egy autót, 20% ugrik azonnal az értékéből, ami kb. egy éves bérlést jelent!
Nem autót bérelsz, hanem kényelmet és megbízhatóságot! Időt spórolsz, nyugodtabb vagy, 24/7 supportod van, csereautód, ha kell stb. Ráadásul a FlottaMan Zrt. elég rugalmas így, ha nyáron vagy télen egy nagyobb autóra lenne szükséged a nyaralás, telelés, családlátogatás alkalmával egy-két hétre Ők segíteni fognak. Ezekben az esetekben jóval kedvezőbb áron adják az ideiglenes, projekt autót, mint a rent-a-car cégek!
Ha szeretnél autót bérelni a következő lehetőségeid vannak egyéni vállalkozóként vagy cégként:
- Operatív lízing (tartós autóbérlés)
- Nyíltvégű lízing
- Zártvégű lízing
- Közösségi autóbérlés
- Rent-a-car cégek + napi autóbérlés
Ha szeretnél autót bérelni a következő lehetőségeid vannak magánszemélyként:
- Nyíltvégű lízing
- Zártvégű pénzügyi lízing
- Közösségi autóbérlés
- Rent-a-car cégek + napi autóbérlés
Ha rövid időre szeretnél autót bérelni – azaz 10-30 percre, órákra vagy egy-egy napra:
- Közösségi autók (MOL Limo, SHARE NOW, GreenGo)
Ha több napra, egy két hétre lenne szükséged autóra:
- Közösségi autók (MOL Limo, SHARE NOW, GreenGo)
- Rent-a-car cégek
Ha egy hónapra vagy évekre bérelnél autót:
- Operatív lízing (tartós autóbérlés)
- Nyíltvégű pénzügyi lízing
- Zártvégű pénzügyi lízing
Igyekeztem mindent összefoglalni. Szerinted maradt ki valami?
Amennyiben tetszett a cikk, nyomj egy like-ot és oszd meg a Facebookon és/vagy a LinkedIn-en. Hátha segítség lehet másnak is. Köszi.
Leírhatod az érveid/ellenérveid, a pozitív/negatív élményeid, ötleteid a saját autó, “hitel” – lízing, tartós vagy napi autó bérléssel kapcsolatban a FlottaMan Zrt. Facebook oldalán és/vagy LinkedIn oldalán.
Köszönöm, hogy elolvastad, bízom benne, hogy tudtam segíteni.
Óvatosan az utakon!