A jelenleg elérhető tartós bérletre szánt gépjármű kalkulátorok (az interneten fellelhető bérleti díj kalkulátorok) hozzávetőlegesen határozzák meg a fizetendő havi díjakat. Viszont ezek nem minden esetben adnak valós képet a fizetendő összegről. Gondolj csak egy aktuális gépjármű akcióra, ami például azonnal felülírja a díjakat!
A FlottaMan Zrt. csapatával összegyűjtöttünk minden lényeges információt, és költséget, hogy reális képet kapj arról, hogy mennyire éri meg a tartós bérlet konstrukciója. Kezdjük az alapokkal!
Mit takar a tartós bérlet /operatív lízing/?
Az operatív lízing nem egyenlő a tartós bérlettel. Általánosságban egy olyan, jellemzően határozott időtartamú és futásteljesítményű bérleti és szolgáltatási jogviszony, amelyben a Bérbeadó a tulajdonlás számos kockázatát vállalja, beleértve az értékcsökkenést, a finanszírozást és az adminisztráció meghatározott szintjeit. Röviden összefoglalva a Bérlő bérleti havidíjat fizet a Bérbeadónak, és a bérelt autó a futamidő végén a Bérbeadó cég tulajdonában marad.
Magának a kifejezésnek a különböző országokban különböző jelentései vannak. Az Egyesült Államokban például az üzleti számviteli gyakorlat szempontjából sajátos jelentése van, és lényegesen különbözik a lízing másik formájától, amelyet a számviteli szakma pénzügyi lízingként kategorizál.
Egyedül a tartós bérlet teszi lehetővé a használatba vett eszközök mérlegen kívüli kezelését, amit a vállalati pénzügyi vezetése általában előnyben részesít, tekintettel arra, hogy így az eszköz beszerzési értéke nem csökkenti a vállalat értékét (a nem az alaptevékenységgel összefüggő beruházások általában tiltva is vannak) valamint a vállalat mentesül a tulajdonlás jelentette kockázatoktól. A tartós bérlet jogviszony keretében a járművek karbantartási költségeiért való felelősség jellemzően a bérbeadót terheli.
Az operatív lízing feltételei biztosítják a Bérlő (a vállalat) számára a jármű(vek) bérleti szerződés keretében történő beszerzését az élettartamnak arra a részére, amikor a legmagasabb az értéktartás és a legkisebbek a karbantartási költségek.
A tartós bérlet működésében tehát teljesen eltér a pénzügyi lízingtől, hiszen itt a futamidő végén nem kerül a járművet használó cég tulajdonába az autó. Tartós bérlet esetén a bérleti szerződés ideje alatt, (és után) a gépjármű a Bérbeadó tulajdonában marad.
Az operatív lízing költségei tartós autóbérlés esetén
Biztos benned is felmerült a kérdés, hogyan alakulnak az operatív lízing költségei autóbérlés esetén?
A saját autód saját szervezésű üzemeltetéséhez képest alacsonyabb költségekre számíthatsz, hiszen a Bérbeadó több száz, vagy több ezer autós flottájával biztosan nagyobb kedvezményekkel dolgozik – legyen szó akár az autó beszerzéséről, a biztosítási díjakról vagy a karbantartási és gumiabroncs költségekről. És akkor még nem beszéltünk arról a nehezen konkretizálható, de minden bizonnyal jelentős költségkockázatról, amit a karbantartási díjak és kiszámíthatatlanságuk jelenthetnek. Tartós bérlet esetén a karbantartási- és gumiabroncs-ügyintézést a Bérbeadó szervezi és ellenőrzi, aki lényegesen jobb pozicíóval bír mind a volumenkedvezményeket, mind a szakértelmet tekintve
Nagy különbség, hogy a minimum 6, de akár 18-féle szolgáltatási elemből álló bérleti havidíj egyetlen számlában jelenik meg! Ezen szolgáltatási elemek egyesével történő szervezése, ellenőrzése és könyvelése komoly erőforrás bevonását igénylik – miközben nem zárják ki a már említett költségkockázatokat, illetve egyéb hibázási lehetőségeket.
A bérleti havidíjba foglalt menedzsment díj ellenében a Bérbeadó dolgai:
- az autó megrendelése és forgalomba helyeztetése
- az autó finanszírozása
- az autó értékcsökkenésének könyvelése,
- az autóhasználatot terhelő adók bevallása és megfizetése
- a biztosítási díjak rendezése
- a biztosítási események teljes körű ügyintézése
- a karbantartási feladatok megszervezése
- a gumiabroncs-cserékkel és szezonális letároltatásukkal kapcsolatos feladatok megszervezése
- egyéb bérleti szolgáltatások megszervezése
- folyamatos rendelkezésre állás az autóhasználó igényei esetén
- a gépjármű futamidő-végi visszavétele és hasznosítása
Itt gyakran felmerülő kérdés, hogy a flottakezelő hol realizál mindebből hasznot. Ez minden cégnél teljesen eltérő- valahol a menedzsment díj, valahol a futamidő kilométer túlfutásra vagy egyéb tényezőkre hivatkozva érzik el a hasznot a flottakezelők.
A FlottaMan Zrt. csapatánál nincsenek rejtett költségek. Fix költségekkel, és menedzsment díjjal kalkulálhatsz a teljes futamidő alatt.
Miért is nagyszerű ez a konstrukció? Operatív lízing esetén az autót csak vezetni és tankolni/tölteni kell! Nem kell aggódnod az időigényes adminisztrációs teendők miatt, hiszen mi mindenben segítünk!
Mi a különbség a pénzügyi lízing és a tartós bérlet /operatív lízing/ között?
A pénzügyi lízing és az operatív lízing (tartós autóbérlés) közötti egyik különbség az, hogy egy flottakezelőnek átadjuk az összes, autóval kapcsolatos adminisztrációt. Cserébe az autó kiválasztásától kezdve, mindent intéz nekünk a flottakezelő. Pontosan ezért a legkiválóbb szakemberekkel dolgozunk együtt, akik az átvételtől kezdve, egészen a beüzemelésig mindenben a bérlő rendelkezésére állnak.
Fontos számunkra, hogy olyan flottakezelő cégként működjünk, ahol meghallgatjuk az ügyfél igényeit, és ehhez igazítva segítsük kiválasztani a megfelelő gépjárművet. Sok esetben ez nem egy egyszerű döntés. Ilyenkor jól jön egy szakértő, aki mindenben támogat! Íme egy személyes példa az egyik kedves ügyfelünk tollából.
Céges autóbérlés országos lefedettséggel
Gyakorlatilag bármilyen autóból lehet céges autó. A lényeg, hogy az autónak értékállónak kell lennie, hiszen ez a legfontosabb szempont a kalkuláció során.
Folyamatosan megújuló gépparkunknál figyelünk arra, hogy modern, és megbízható gépjárművek széles választékát kínáljuk partnereinknek. A flotta gerincét a személygépkocsik, és a 3.5 tonnáig terjedő kishaszongépjárművek alkotják, de nem zárkózunk el a gépek és a különböző vízi eszközök bérbeadásától sem.
Márkafüggetlen tanácsadást végzünk, és az ajánlásnál mindig figyelembe vesszük az évtizedek alatt megszerzett szerviz tapasztalatokat. Korszerű, naprakész, a környezetvédelmi mutatókat vizsgálva (WLTP, TCO-mutatók) segítjük az autóválasztást.
Országos lefedettséggel biztosítjuk ügyfeleink rövid-, közép- és hosszú távú bérleti igényeinek kiszolgálását, illetve szerviz szolgáltatásainkat.
Milyen céges autót válassz?
Biztos benned is felmerült a kérdés, ha elgondolkodtál egy céges autó bérlésen, hogy melyik lehet az ideális választás. A Skoda egy általánosan elfogadott céges autó. Jó értéktartó, elég jól felszerelt és jó áron hozzájuthatunk. A KIA a maga 7 év garanciájával, a kiemelten kedvező árával és a megbízhatóságával szintén közkedvelt a céges autók között. De ha sokat mész, akkor már ott a garancia kérdése. Mára már azt is meg kell fontolni, hogy nem-e egy hibrid, esetleg egy elektromos autó a legjobb megoldás; itt szintén számos lehetőség jöhet szóba.
A legfontosabb költség, amire érdemes odafigyelned, az az autó értékállósága / értéktartása, valamint az üzemanyag költség. Figyelni kell, hogy az adott típusnak mikor lesz modellfrissítése. Ha készletkisöprés előtt vesszük az autót, akkor nagy valószínűséggel olcsóbb árat kapunk, de az azonnali új generáció kijövetele biztosan nagyban fogja befolyásolni az X év múlva bekövetkező eladási árat. Ezért is érdemes egy profi flottakezelő céggel egyeztetned.
Milyen tételek befolyásolják a tartós autóbérlést /operatív lízinget/?
Korábban írtunk az autók értéktartásáról. Most nézzük meg a többi tényezőt!
- Az átírás költsége
- Illetékek, forgalmi kiállítás, műszaki vizsga – ez mindenkinek azonos költség.
- KGFB (kötelező gépjármű biztosítás)
- CASCO (okozott kár biztosítása)
- GAP biztosítás – sokan sajnos nem tudják, mi a lényege, és ezért nem kötik meg. Egy cégnél nem árt, ha rászánjuk azt a havi 2-3 ezret, mert kiszámíthatóvá teszi a költségeket. Gondolj csak bele, hogy mi történik akkor, ha totálkárra törik az autódat? Nem elég a bajunk, még fizethetjük a casco önrészt és se kocsi, se pénz. Ha van GAP és ennek a bővebb verziója, a LEASE XS, akkor ezekkel nem kell számolnod.
- Gépjárműadó – a NAV veti ki, a teljesítménytől függ, haszongépjárműnél az össztömegtől.
- Cégautóadó – kW alapú, sávos. Íme, egy példa: egy „EURO 4” régi öreg Audira simán fizethetsz 33.000 Ft-ot havonta. De ha „EURO 6” az autód, és 120 kW alatt van, akkor 11.000 Ft, vagy akár 8.800 Ft is lehet. 120 kW felett meg maximum 22.000 Ft. Haszongépjárművekre és elektromos autókra nem kell megfizetni!
- Évente megtett kilométer
- Amit sokan nem említenek, vagy nem veszik komolyan az az, hogy hol vezetjük az autót. Ez befolyásoló tényezőként érinti a féktárcsákat, a fékbetétet, a gumikat, a futóművet (városi kátyúk-autópálya rendes út) és összességében mindent. Az évente megtett kilométer kihat a maradványértékre is. Nem ér ugyanannyit egy 4 éves autó, ami 80 ezret futott, mint egy 200 ezret futott.
- Garancia mértéke
- Kötelező szerviz és opcionális szerviz (revízió)
- Érdemes kérni a service inclusive opciót (például a Mercedes-nél, és BMW-nél van ilyen lehetőség), ugyanis a garancia mellé megvásárolható a rendszeres karbantartás is. Érdemes igényelni, mert tervezhetőbb lesz a szerviz és az áremelések is elkerülhetők!
- Fékbetétek és tárcsák
- Nyári- és téli gumi
- Törés esetén az alkatrészek, munkadíj (CASCO fedezi!)
- Üzemanyag
- Bár az értéktartásnál és a maradványérték meghatározásánál már kiválasztásra került a motor, viszont érdemes megfigyelni az üzemanyag árak változását az elmúlt évekből, illetve utánajárni, hogy hol van a közelünkben elektromos töltőállomás. Ha még nem vagyunk környezettudatosak, de előre tervezünk, akkor érdemes elgondolkodni a hibrid és az elektromos motorok kapcsán. A vételár magasabb lesz, viszont az üzemanyag olcsóbb.
- Bérleti idő
- Magasabb díjat kell fizetnünk havonta, ha 12 hónapra bérlünk autót, mint, ha 48 hónapra. Ez nem függ mástól, mint a kiszámíthatóságtól, tehát jobb a flottakezelőknek, ha egy autóval csak a kiadásnál és a visszavételnél kell foglalkozni, mint éves szinten. A hosszabb ciklus olcsóbb, mert az autó értékvesztése nem lineáris. Az első évben többet veszít, utána kevesebbet.
- Önerő mértéke
- Minél magasabb összeggel szállunk be egy bérlésbe, annál kedvezőbb lesz a havi díjunk. Tartós autóbérlés esetén nem mindig hozható el 0% önerővel egy autó. Ez alapvetően a flottakezelő hozzáállásától függ.
Megéri a tartós bérlet /operatív lízing/?
A korábban felsorolt tényezők, mind befolyással bírnak az operatív lízing /tartós autóbérlet/ kapcsán a havidíjakra. Ezek a tételek autóvásárlásnál vagy lízingelt autónál is felmerülnek, viszont drágábban, így neked szükséges mindent intézni, karbantartani, figyelni, felügyelni.
Cégként gondolkodnod sem érdemes. Ha tudsz ÁFA-t levonni és nyereséges vagy (mert abból tudsz költséget elszámolni), akkor a tartós autóbérlés az optimális választás.
Magyar céget vagy nemzetközi flottakezelőt válassz?
Összességében elmondható, hogy ez mindenkinek az egyéni döntése. Először a multinacionális flottakezelő cégek általában megbízhatóbbnak tűnnek. Viszont gondolj bele, hogy ekkora cégeknél mennyire hosszú időbe telik egy-egy ügy elintézése! Sajnos az időt nem lehet lecsökkenteni. Bármilyen jellegű problémánk adódik a tartós autóbérlet /operatív lízing/ során, az ügyfélkapcsolatot fogjuk első körben megkeresni.
A magyar középvállalkozások gyorsabbak, és hatékonyabbak az ügyintézés kapcsán, szimplán a méretük miatt. Megbecsülik az ügyfeleket, mert még nem nőttek túl nagyra, de elég nagyok ahhoz, hogy mindenben ugyanazt a minőséget nyújtsák.
Akár 0% önerővel is bérelhetsz!
Ha megveszed a kocsit a bérlés helyett akár készpénzre, akár részletre, akkor a pénzedet elköltötted. Tartós autóbérlet /operatív lízing/ esetén nem, viszont a kezdőrészletet befizetted. Ha tartós autóbérlésen gondolkodsz, és a céged megfelel az kritériumoknak, akár 0% önerővel is kiválaszthatsz egy gépjárművet.
Mi a különbség a pénzügyi lízing és a /tartós autóbérlet/ operatív lízing között?
A pénzügyi lízing az Eszköz oldalon jelenik meg a vállalat Mérlegében (mintha a vállalkozás tulajdona lenne, de a túloldalon, vagyis a Források/Hosszú lejáratú kötelezettségek között is ott lesz!), míg a tartós bérlet olyan kiadás, amely a Mérlegen kívül marad (Anyagjellegű ráfordítás). A pénzügyi lízing és a tartós bérlet között tehát jelentős különbségek vannak. Most segítünk megérteni a kétféle megoldás közötti különbséget és azok számviteli kezelését.
A pénzügyi lízinghitelek adósságnak számítanak. A fentiek alapján folyamatosan amortizálódnak (a tőketartozás kvázi értékcsökkenésként jelenik meg, de messze nem biztos, hogy azonos összegűek lesznek is a végére), és kamatkiadással járnak.
Ahhoz, hogy pénzügyi lízingnek minősüljön, a négy feltétel bármelyikének teljesülnie kell:
- Az eszköz tulajdonjogának átruházása a futamidő végén (hopp, itt már nevesül is a kockázat).
- Opció az eszköz kedvezményes áron történő megvásárlására a futamidő végén ez nyílt végű (pénzügyi) lízingre igaz, zárt végű esetében automatikusan átszáll a tulajdonjog.
- A lízing futamideje nagyobb vagy egyenlő az eszköz hasznos élettartamának 75%-ával.
- A lízingfizetések jelenértéke nagyobb vagy egyenlő az eszköz valós piaci értékének 90%-ával.
A tartós bérlet /operatív lízing/ nem jár tulajdonjog átruházással. Az időszakos bérleti havidíjakat működési költségként kezelik, és az eredménykimutatásban költségként számolják el, ami hatással van az üzemi (üzleti) eredményre és így adózás előtti- és a mérleg szerinti eredményre is.
Számviteli elszámolás- pénzügyi lízing vagy tartós bérlet /operatív lízing/?
A pénzügyi- és a tartós bérlet /operatív lízing/ eltérő számviteli kezelés alá esik mind a lízingbevevő/Bérlő, mind a lízingbeadó/Bérbeadó számára. Az alapvető pénzügyi fogalmak tisztázásához elegendő, ha csak a lízingbevevő/Bérlő számviteli kezelését érted meg.
A tartós bérlet elszámolása a lehető legegyszerűbb, bármelyik megoldást is nézzük.
A havidíjak költségnek minősülnek, és az eredménykimutatásban így is kerülnek elszámolásra. A cég nem tulajdonosa az eszköznek, ezért az nem jelenik meg a mérlegben a tárgyi eszközök, illetve a hosszú lejáratú kötelezettségek között sem, így a cég nem számol el értékcsökkenést az eszközre.
Ezzel szemben a pénzügyi lízing az eszköz tulajdonjogának a lízingbevevőre történő átruházásával jár. A lízinget kölcsönnek (adósságfinanszírozásnak) tekintik, és a kamatfizetéseket az eredménykimutatásban költségként számolják el.
A lízinghitel, mint a teljes hátralévő tőketartozás összegével csökkentik a vállalat értékét!
A gépjármű jelen piaci értéke a mérlegben az eszközök között szerepel, az értékcsökkenés pedig az eredménykimutatásban kerül elszámolásra. A másik oldalon a lízinghitel összege, amely az összes jövőbeli kifizetés nettó jelenértéke, a kötelezettségek között szerepel.
Értékcsökkenés elszámolás a pénzügyi lízing esetén!
Ha vásárolsz, vagy lízingelsz, nem csak a korábban említett költségekkel kell számolnod. Ezek csak „cash” alapú megközelítésben adják ki a tényleges számokat.
Például, ha rendelkezel gépjárművel, akkor az tárgyi eszköznek minősül. Havi értékcsökkenést kell elszámolnod, ami költség. Ha veszel valamit nettó 10 millió forintért, abból be kell fizetned 2 millió forintot a banknak és 4 év múlva eladod 5 millió forintért, amit addigra már kifizettél. Tehát a 10 milliós beszerzés és az 5 milliós értékesítés közötti 5 milliót oszd el 48-al és ez lesz a havi értékcsökkenés.
Az értékcsökkenés (kötelező) elszámolása természeténél fogva erősíti és megjeleníti a tulajdonlás kockázatát, hiszen csak az utolsó évben fogja véglegesíteni valós értékét (akkor fog kiderülni, mennyi a kivezetési érték); a megelőző években csak virtuális, és így évekig bizonytalan költségként csökkenti az eredményt.
A tartós bérlet pontosan ezt a hátrányt változtatja előnyre azzal, hogy anyagjellegű költségként lényegesen tervezhetőbb tétellé válik az autóüzemeltetés.
FlottaMan Zrt., a tartós bérlet /operatív lízing/ magyarországi képviselője!
A Magyar Lízingszövetség tagjaként – amely a nagyobb flottakezelőket is maguk között tudhatja – fontos számunkra, hogy megbízható, és professzionális szolgáltatást biztosítsunk ügyfeleink számára. Saját gépparkkal, és több évtizednyi szakértelemmel vállalunk garanciát a munkánk minőségéért a mindennapok során.
Egy céges autó kiválasztása, megvásárlása és üzemben tartása sokszor rengeteg időt és energiát emészt fel. Mi átvállaljuk az adminisztrációval járó teendőket, hogy neked csak a tankolással, és vezetéssel kelljen foglalkoznod. Tekintsd meg aktuális ajánlatainkat ide kattintva!
A mindig aktuális ajánlatainkat itt lehet megtekinteni.
Bármilyen típusú autó tartós bérlete lehetséges, ebben az esetben itt lehet ajánlatot kérni.
Olvasd át a többi írásunk is ezen a linken.
Amennyiben tetszett a cikk, nyomj egy like-ot és oszd meg a Facebookon és/vagy a LinkedIn-en. Hátha segítség lehet másnak is. Köszi.
Köszönöm, hogy elolvastad, bízom benne, hogy tudtunk segíteni.
Óvatosan az utakon!