Köszönjük a szerzőnek, Gáspár Krisztinának a munkát és, hogy felhasználhattuk az írását!
Milyen adóváltozások lesznek 2025-től az autós életben?
Teljesen mindegy, hogy magánszemélyként vezetsz, vagy vállalkozásként van céges flottád, a változások szinte mindenkit érintenek. Legyen az saját tulajdonú, lízingelt vagy tartós bérletben lévő autó, az új szabályok kikerülhetetlenek.
Megjegyzés: Ebben az írásban nem foglalkozom egyedi esetekkel vagy kivételekkel, csak az általános változásokat tárgyalom, amelyek a legtöbb autótulajdonost és vállalkozást érinthetik.
Érintett adók:
- Regisztrációs adó
- Gépjárműadó
- Cégautóadó
- Illetékek
De mielőtt megvizsgáljuk, hogy az előbb említett adóknál milyen változások lesznek, hadd mutassak be egy új fogalmat, ami mindannyiunk kedvenc rémálma lesz: valorizáció.
Mi az a valorizáció?
Egyszerűen fogalmazva: automatikus inflációkövető adóemelés.
Korábban az érintett adók mértéke törvénybe volt rögzítve fix összeggel. Most azonban, hogy ne kelljen évente módosítani a törvényeket, és hogy az inflációhoz igazodva „dinamikusan” nőhessenek az adók, bevezették a valorizációt.
Mennyi az annyi?
„…a tárgyévet megelőző évi adó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege….”
Az infláció mértékét a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján számítják ki. Például 2025-re ez várhatóan 4,1% lesz (nem hivatalos adat, saját kutatás eredménye). Vagyis ennyivel nőhet majd a regisztrációs adó, a gépjárműadó és az illetékek mértéke.
Megjegyzés: Ne aggódj, ezt nem neked kell kiszámolnod. A NAV minden év október 31-ig közzéteszi az aktuális összegeket – kivével a 2025-ös évre vonatkozó számok: ezt 2024. december 15-ig köteles közölni.
A jó hír(?), hogy a cégautóadó csak 2026-tól lesz inflációkövető.
Regisztrációs adó – Vége a hibrid kedvezményeknek
Jogosan gondolhatod vevőként, hogy miért kellene aggódnod a regisztrációs adó miatt.
Én szóltam, hogy ha velem tartasz, akkor egy horror regénybe fogsz csöppenni.😉
Ez az adó közvetlenül beépül a vételárba, így végső soron mindig te fizeted meg. Gondolom, nem okoztam ezzel az információval meglepetést.
Az adó mértéke sávosan alakul, amelyet a gépjármű hajtástípusa (benzines, dízel vagy hibrid) és a motor lökettérfogata határoz meg.
A korábbi szabályozás szerint a full hibrid és lágy hibrid hajtású autók jelentős kedvezményben részesültek, az adójuk mindössze 76.000 Ft volt, míg a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók teljes adómentességet élveztek (0 Ft).
Mi fog változni 2025-től?
- A már említett valorizáció bevezetése: inflációkövető lesz a regisztrációs adó.
- Megszűnik a full hibrid és lágy hibrid autók kedvezménye, és az adó a belső égésű motor hajtása és a motor lökettérfogata alapján fog változni. Egy 1.8-as Corolla esetében például az eddigi 76.000 Ft-os regisztrációs adó akár meg is duplázódhat, de egy 2.5-ös Camry esetében akár a háromszorosára is nőhet.
- A plug-in hibrid autók kedvezménye is megszűnik, így a jelenleg 0 Ft-os adó mértéke egy 2.500 ccm feletti motor esetén több mint 400.000 Ft-ra rúghat.
Következmény
- Drágább autók, drágább vásárlás.
Gépjárműadó – A súlyadó reinkarnációja
A gépjárműadó, lánykori nevén a súlyadó, nem éppen egy könnyed téma. Az adó mértéke sávos, az autó életkorától függően, hároméves intervallumokban. Az összeg az autó teljesítményére, vagyis kW-ra vetített, így egyszerű szorzással kiszámítható az éves adó.
Kivétel: A tehergépjárművek esetében továbbra is a súly az adó alapja.
És mi változik 2025-től?
2025-től az inflációs mérték (alias valorizáció) szerint minden évben emelkedni fog az adó összege. Magyarul: évről évre egyre többet fizetsz ugyanazért az autóért.
Tovább is van. Mondjam még?
Illeték – Változások a tulajdonváltásnál
Ezen belül is a tulajdonváltáskor fizetendő vagyonszerzési illetékről – hivatalos nevén visszterhes vagyonátruházási illeték – lesz szó . (Ahogy eddig is, kizárólag a gépjárművekkel foglalkozom ebben a cikkben.)
Jelenleg, 2024-ben az alábbi gépjárművek mentesek a vagyonszerzési illeték alól:
- elektromos autók
- plug-in hibrid autók
- tehergépjárművek
Ez az illeték is a sávos rendszerben működik. Az összeg kiszámításánál számít az autó életkora (0–3 év, 4–8 év vagy 8 év felett), valamint a motor teljesítménye (kW-ban).
Nézzünk két példát:
- Az autó 110 kW és új. Ebben a sávban az illeték 1kW-onként 750 Ft. Tehát a teljes összeg 82.500 Ft.
- Az autó teljesítménye szintén 110 kW, de 5 éves. Ebben az esetben 1 kW-ra vetítve az illeték már csak 650 Ft, így a végösszeg 71.500 Ft.
Mi változik 2025-től?
- Itt is bevezetik az inflációkövető valorizációt, vagyis az illeték évente az infláció mértékével fog növekedni.
- Megszűnik a plug-in hibrid autók illetékmentessége.
A végére hagytam a legfinomabb falatot. Jöjjön a személyes “kedvencem”, a…..
Cégautóadó – Az infláció árnyékában
Amikor először olvastam a hírekben, hogy a cégautóadó csak 2026-tól lesz inflációkövető, naivan azt hittem, hogy azért csak akkor, mert 2023 nyarán a cégautóadó mértéke közel duplájára emelkedett. Mégis, másfél éven belül kétszer megemelni? Ez túlzás lenne, nem? Aztán alaposabban elolvastam a tervezetet, és… De előtte jöjjön egy kis történelem.
Mi az a cégautóadó?
A cégautóadó egy olyan adónem, amelyet Magyarországon a vállalkozások által üzleti célból használt vagy a cég tulajdonában lévő személygépkocsik után kell fizetni.
Ha egy személygépkocsi után cégautóadót és gépjárműadót is kell fizetni ugyanabban az időszakban, akkor a cégautóadóból levonható a már megfizetett gépjárműadó. Így elkerülhető a kettős adóztatás ugyanazon jármű esetében.
2009
A cégautóadó 2009. február 1-jén került bevezetésre, havi 7.000 Ft-tal 1600 ccm alatt, és 15.000 Ft-tal 1600 ccm felett.
2012
2012. január 1-től az adó mértéke a teljesítmény és a környezetvédelmi osztály alapján differenciálódott.
2015
2015-től a környezetkímélő gépkocsik mentesültek a cégautóadó fizetési kötelezettség alól.
Környezetkímélő gépkocsi fogalma – 1. rész
Nem egyedi eset, amikor az egyik törvényben taglalt fogalom egy másik, hivatkozott törvényben vagy rendeletben kerül meghatározásra. A gépjárműadóról szóló törvény is így tesz, mely 2015. július 1. óta a környezetkímélő gépkocsit az alábbiak szerint definiálja: “…környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.”
Majd az azt követő paragrafusban részletezi, hogy mi tartozik az elektromos gépkocsi fogalomkörébe:
- tisztán elektromos gépkocsi
- plug-in hibrid gépkocsi
- növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi (ilyen volt pl. a BMW i3 Rex, Opel Ampera)
2023
A 2023 nyarán bevezetett különadó részeként a cégautóadó közel megduplázódott, ami komoly terhet rótt a vállalkozásokra.
2026
Ahogy azt már korábban említettem, naiv módon azt hittük, hogy “csak” 2026-tól lesz a cégautóadó inflációkövető. És ez így is van. 2026-tól a cégautóadó is inflációkövető lesz. De előtte…
2025
-től átlagosan 16,6%-kal emelkedik a cégautóadó mértéke. Ez az a fajta hír, amitől minden vállalkozás szíve gyorsabban kezd verni… bár sajnos nem az örömtől, hanem az újabb költségek súlyától.
Íme a 2025. január 1-jétől 2025. december 31-ig érvényes adók mértéke:
Plug-in hibrid – 1. rész
A plug-in hibrid (PHEV) autók esete külön fejezetet igényel. 2024 nyarán született az a döntés, miszerint 2024. szeptemberétől a PHEV autók nem jogosultak többé zöldrendszámra. A korábban forgalomba helyezett járműveknél pedig a rendszámokat 2026. november 30-ig fehér alapszínű rendszámra kell cserélni.
Joggal merült fel a kérdés, hogy mi lesz PHEV autók után járó kedvezményekkel – regisztrációs adó-, vagyonszerzési illeték-, gépjárműadó- és cégautóadó mentesség. Mind a 2024. szeptember 1-jét megelőző és azt követő forgalomba helyezett autók esetében.
Környezetkímélő gépkocsi fogalma – 2. rész
Bár a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 2024. szeptember 1-től módosította a környezetkímélő gépkocsi fogalmát – miszerint “…környezetkímélő gépkocsi: a tisztán elektromos gépkocsi és a nulla emissziós gépkocsi“ -, az adómentességet taglaló törvények továbbra is a 2015. január 1-jén hatályos KöHÉM rendeletre hivatkoztak. (Bocsi főnök, erről elfeledkeztünk.)
Ez az ellentmondás 2025. január 1-jétől korrigálva lesz: az érintett törvények és rendeletek ekkortól már a 2024. szeptember 1-jén hatályos KöHÉM rendeletet veszik alapul.
Mit jelent ez?
A környezetkímélő gépkocsi fogalma megváltozott: innentől kizárólag a TISZTÁN elektromos és a nulla emissziós gépkocsik minősülnek környezetkímélőnek, azaz a 100%-ban elektromos autók.
Plug-in hibrid – 2. rész
Ez azt jelenti, hogy:
2025. január 1-jétől a 2025. január 1-je után forgalomba helyezett plug-in hibrid autók esetében az alábbi mentességek megszűnnek:
- regisztrációs adó
- vagyonszerzési illeték
- gépjárműadó
- cégautó
Kivétel
Csak hogy egy kis jó hír is legyen a végére:
A 2024. december 31-ig forgalomba helyezett plug-in hibrid autók gépjárműadó- és cégautóadó mentessége 2026. december 31-ig megmarad.
Költségcsökkentés a jövőben
Ha vállalkozóként szeretnéd optimalizálni költségeidet, érdemes megfontolnod az alábbiakat:
- Elektromos autó beszerzése: Az új szabályozások fényében ez hosszú távon nemcsak környezetbarát, hanem adózás szempontjából is előnyös lehet.
- Tartós bérlet vagy nyílt végű pénzügyi lízing: Ha az autó 50% feletti céges használatban van, a megfelelő szabályok betartásával lehetőség nyílik az ÁFA-visszaigénylés növelésére, így jelentős megtakarítást érhetsz el.
Egyperces néma csend
Most kérlek, tartsunk egyperces néma csendet… azokért a vállalkozásokért, akik belső égésű cégautóikkal próbálják átvészelni a változó adószabályokat.
Gondoljunk a flottakezelőkre, akiknek a gépkocsi-állományuk hirtelen nagyobb kihívást jelent, mint egy horrorfilm főszereplőjének a túlélés.
Ne feledkezzünk meg azokról a fejlesztésért felelős kollégákról sem, akiknek a szabályozásoknak megfelelő kalkulátorokat kell összehozniuk… és persze a könyvelőkről sem, akiknek egy-egy adószámla kitöltése pszichológiai harccá válhat.
Olvasd át a többi írásunk ezen a linken.
Amennyiben tetszett a cikk, nyomj egy like-ot és oszd meg a Facebookon és/vagy a LinkedIn-en. Köszi.
Óvatosan az utakon!